Rallyracing

Rally är en gren inom motorsporten som funnits länge. Man tror att rallygrenen infördes någon gång i början av 1900-talet och var en del av Monte Carlo-rallyt som kördes första gången 1911. Rally körs på avstängda vägar, så kallade specialsträckor som är avstängda för övrig trafik och det gäller att på kortast möjliga tid ta sig från start till målgång. Sträckorna är ganska långa, ibland flera mil. Mellan specialsträckorna tar man sig fram på så kallade transportsträckor där man följer vanliga trafikregler. Deltagarna kör i olika klasser vilket innebär olika regler beroende på vilken klass man kör i. Klassen reglerar exempelvis om bilen ska vara 2- eller 4-hjulsdrift, trimmad eller otrimmad, hur gammal bilen får vara med mera.

För att få köra rally måste deltagarna ta en så kallad rallylicens. Man måste också se till att ha all nödvändig utrustning för att få köra. Personlig utrustning som hjälm, flamsäker overall, speciella stolar och bälten måste sättas in på grund av säkerhetsriskerna. I bilen måste även en så kallad bur finnas för förarens säkerhet om olyckan skulle vara framme. Man får räkna med att rallysporten kostar en del pengar men det är det värt för den fartsugne. Till skillnad från tävlingar på bana finns i rally även en kartläsare i bilen under tävling som kommunicerar med föraren, genom ett inbyggt kommunikationssystem i hjälmen. Kartläsaren läser under färden upp så kallade noter, alltså noteringar man gjort om hur banan ser ut, vart det finns skarpa svängar, om de är höger eller vänsterriktade och så vidare. Innan tävling åker man en besiktningsrunda där kartläsaren skriver ner den information föraren behöver för att kunna åka så snabbt som möjligt och även kunna undvika skarpa svängar där man lätt kan köra av vägen i snabb fart. Rally kan köras under alla årstider och finns över hela världen.