Det finns olika grupper där bilarna delas in i vid rallytävlingar. Bilarna är det som folk är mest intresserade av så det gäller att ha rätt fordon som utmärker en. Bilarna är modifierade eller trimmade på olika sätt enligt FIA:s regler och man kan säga att det finns 6 grupper totalt.
A-gruppen
I den mest obegränsade gruppen som även klassas A, kan bilarna vara trimmade nästan till vilken grad som helst. De kan vara tvåhjuls- eller fyrhjulsdrivna men måste vara en fabrikstillverkad bil.
B-gruppen
Denna grupp hade en guldålder under tidigt 80-tal då det byggdes specialdesignade bilar med turbomotorer som hade hundratals hästkrafter och mittmonterade motorer. Dock krävdes det flera människoliv på grund av dessa monster så de förbjöds senare. De körs numera på rallycross-banor som är inhägnade.
N-gruppen
Här är det endast modifierade standardbilar som gäller och modellerna måste vara i serieproduktion med minst 2500 exemplar. Den enda trimningen som är godkänd är den elektroniska av motorn men vissa saker får också bytas ut som växellåda och bromsar.
H-gruppen
Grupp H förekommer endast på ett nationellt plan och har omfattat bilmodeller som Volvo eller Toyota Corolla. Man får inte över-ladda bilen men det går bra att trimma den. Volvo 240 och 940 har varit de modeller som främst har synts till i SM.
E-gruppen
Grupp E omfattas av vanliga otrimmade bilar och E står just för ekonomi. Det är en traditionell personbil som får användas i vanlig trafik som vanliga standard-bilar i rally eller i form av en homologerad bil som enbart används i tävlingssammanhang och besiktigas en gång var åttonde månad i tävlingssammanhang.
Appendix K
Dessa bilar är populärast och används i stora rallylopp. Det omfattar äldre bilmodeller som du också bland annat kan se i Rally Sweden. Gruppen delas också upp i olika klasser beroende på förarens ålder o.s.v. Audi Quattro och Ford Escort är vanliga bilmodeller för denna rally-grupp.